En dansare spenderar timmar framför spegeln för att studera sina  linjer. Visste ni det? just därför vet de exakt hur de kan lura ögat....= så publiken…. ser perfektion...  Tro mig för det är trix, det finns inga perfekta dansare de lär sig exat hur det ser bäst ut….. 



Saken är den att vi alla från början har behövt speglar ”en gång” men många av oss glömt dem. Från början var vi alla barn  fulla av möjligheter. Genom att se oss i spegeln första gången ser vi vilka vi är och kommer bli. När ett  barn  känner glädje för först gången, är inte känslan dess egen. För att den inte känner igen den. Om inte spegeln godkänner känslan kommer inte barnet få utrymme att leva ut den. Människans personlighet skapas här, vi forsätter att skapa och forma oss genom att se i alla de speglar som livet ställer framför oss. 


Om man har en känsla som aldrig i ens liv mött ett föräldraskap som skulle ha sett den och genom sin närvaro gett den tillåtelse att finnas … kan man som vuxen känna känslan och inte känna igen den. Känslan kan finnas lagrad i personligheten utan att man kunna leva ut den. …..Då blir man lätt en människa som alltid finns där för andra man lever och styrs utifrån. Man anpassar sig till någonting som finns utanför en själv i stället för att i sin handlade styras inifrån. Såna människor har fullt upp med att försöka styra strömmen i stället för att lugn och ro flyta med den och njuta av det den ser, den människan har insjuknat i sin styrka. Vilket jävla stress ? vem orkar leva så just för att då måste, den veta allt och behärska allt vilket e omöjligt.



För perfektionister är allt halvfärdigt är bannlyst . En person som bundits i skam upplever sig som misslyckad och dålig. Hans behov av känslor är skamliga, för att utrota sin skam försöker den göra sig fullkomlig. Vilket är omöjligt vi e ju alla på väg men inte kommit fram än. Perfektionisten kräver att han och alla andra ska vara framme i målet. Det betyder att vad du än hjälper eller ger kommer det aldrig räcka för dem.


Varför? Var och i vilka sammanhang uppskattar man svaghet i världen? Vilka ser styrkan till lycka i misslyckande. Var finns förmågan att bryta samman, var ligger möjligheten att genom sammanbrott uppleva glädje?

Är det inte så att vi alla strävar efter styrka , framgång , skönhet och lycka?

Frågorna  att ställa sig är…. Vem vågar gå vilse? vem vågar visa svaghet? vem tillåter sig själv att bryta samman? Vem fan har tänkt på att människans riktning finns i hennes frågor och inte hennes svar? Vem kan tro att människan är framme under själva resan?.....................tänk att något så enkelt, ska vara så svårt för vissa att förstå?!


Har  sprungit runt hela slingan för andra gången i ös regn. Just nu lyssnar jag på Fuck you - Lily allen. Fansen Pillan hade rätt hennes skiva e ju kanon. Jag är helt kär i låten, inte min musik smak… kanske? ……har ändrats sig lite grann nu. Tyckte inte om såna här låtar innan men denna är helt underbar ju :) …..Nu sitter jag här ska skriva ordning för klassen =)Sen längtar jag sjukt mkt tills idag, det blir Malmö.
Vet ni varför jag tycker det är så skönt att springa? Man blir så trött och det ända man tänker på är att fortsätta springa (inte ens han finns i mitt huvud)och så finns det en vid sidan om som kämpar lika mycket som jag. Idag var Al vid min sida. Så när man mår lite dåligt så ut och spring, ni kommer glömma allt ett tag och bara fokusera på att springa mot =målet :)

Är det inte så att svaghet, är styrka . I mina ögon är det så. Först då visar en person sitt värde för mig....and no bullshiet..capiche? 

Allvarligt känner att jag tänker för mycket…… massa som snurrar så jag blir tom= LOST IN SPACE……Pillan demasiado …….hormonas femeninas??? jajajajaj.

Tillit går ju inte att tvinga fram med ord. Tilliten kommer först när andra genom sina handlingar visar att de är förtjänta av den. Bristen på tillit leder till en komplett isolering, tänk då om man tagit steget och litat igen?...............När förmågan att lita på mänskligheten e borta har också möjligheten att uppleva närheten försvunnit.

…………… stark och stolt och...ensam. Så idag har jag ångest och känner mig jättedum……. Gud så liten jag känner mig. Ibland känner jag mig inte stark alls. En dryg timma efter jag intagit min goda frukost började jag frysa, mina leder började värka, illamåendet kom tillbaka och jag kände mig väldigt tung i huvudet.

Sitter i tåget speglar mig i fönstret, vad gör man när man inte har en spegel?!Det finns dunkla speglar i vardagsrum, dessa reflekterar ingenting. Det finns familjer som haft speglar ”bara ibland” dessa speglar e jobbiga för då reflekterar speglarna en på ett sätt, en på ett annat. Detta leder till vilsenhet som vuxen.

Hemma hos oss hade  vi en stor spegel som jag sjöng framför  när jag var liten…. Grazie mami jaajjajajaja

Så det här gamla kräkpillret? Jag har svårt att förstå hur vuxna människor kan anklaga stackars Staffan W för att ha förstört deras barndom. Det måste i så fall vara andra påverkande faktorer? Eller….=speglar?......Mais no, nu tillhörde jag inte de som legat sömnlösa av skräck för att storpotäten skulle uppenbara sig i hela sin prakt. Däremot så har jag ganska svårt att betrakta den här typen av propaganda som en oskyldig produkt av tidsandan. Lika lite som jag betraktar propaganda från Sovjet eller tredje riket som en harmlös produkt av tidsandan.



Hm….. borde människan förändras? Japp tror jag, men det med basen av ett krav förblir den bara falsk. Genom krav föds inget nytt.( vidriga kameleonten försökte, tack gode gud att han e borta!!!) Rätt fråga är =Får människan förändras =JA för frågan kommer från vårat inre, då föds nytt.


När jag började ge lektioner i Lyrical visste jag att det skulle bli svårt. Att kunna centrera sig och sprida den energin man har i sig. Att kunna förmedla och förändra en rörelse eller scenpersonlighet till något bättre. Från början tackade jag ner flera terminer.  .............Men sen kom allt på en gång…… Men elever blir nog chockade att de som sångare, dansare o musiker får ställa sig i en cirkel. Och känna tyngden i fötterna och känna rummets omfång. För att sedan ställa sig framför spegeln …o gö grimaser.

Efter min första lektion fick jag massa frågande blickar. Jag fick äran att träna ett par av Sveriges bästa Elit dansare jag fick vara en länk från tävlingsdansen till konstvärlden. Just det att vilja lära de att känna..... REAL inte falskt…känna konsten de det brinner för. Kroppen som uttrycksmedel bli proffs på sin kropp .Kommer fortfarande ihåg Majas stora ögon när ja sa till henne att träna på vara ful?!grotesk….?



När jag satt i gjorde casting i Italien kunde producenter  se vilka som var skandinaver på en gång. Jag satt tyst från början , men efter tre timmar såg jag det med. Det var så korrekt men så tamt ………….allt ;musiker som dansare o sångare ………som Johns gitarr spel var inte dåligt?!  men personligheten var bara massa hår ”vax”=0... Loisas ”chenêr” var perfekta men bena såg döda ut, själen fanns inte där. Och alla manliga sångare som lät som Jöback, o visst han e fantastik men varför måste alla svenska utbildade manliga sångare låta som han?!!!E det inte bättre att vilja låta som man själv låter? våga växa innefrån ut ...inte tvärtom?En vanlig människa borde sträva efter det....eller?

Förstå mig rätt, jag pratar inte om skönhet jag pratar att växa i personlighet så du utstrålar det när du kommer in i rummet.Att jobba med det, att kunna dra ut känslan bakom fasaden är det svåraste steget i en scenpersonlighet. Här delar man upp vilka som passar o vilka inte. Visst.... sen kommer dilemmat de som blir proffs som syns överallt. De som blir så falska att de inte kommer ihåg vilka de är på riktigt???!!!!!så falsk att det blir för mycket, de tappar bort sig själva. Hemsk och det ser det inte själva? de tror de kommer överleva i sin bubbla…

Det kommer bli kul spännande men tufft med workshopen….. Vad  ska lilla jag lära ut i en Högskola? hahahahah jag som inte ens kom in för jag inte kunde läsa noter ….up yours jajajajaj 

Önskar jag hade två vingar. ………….. Att alltid följa mitt hjärta och att kunna flyga bort från allt elände ett tag. önskar jag kunde skinna så alla fick en smula c-vitamin och att allt kunde lysas upp så alla kunde se i gult. ……………..grym beslutsångest....saknar Aiuto! Jag kan inte bestämma mig, om någont längre. Jag har inte tid att bli sjuk och jag hatar att vara sjuk.

Älskar söta grejor, tror mina nya amici blev rädda för det?!Två italienska favoritdesserter för killar som vill få mig på fall =)


Tiramisu
6 portioner  Tid: 20 min

4 äggulor
4 msk socker
1 äggvita
500 g mascarpone  (italiensk färskost)
skal av 1 citron 
10 savoyardikex (italo söta kex)
2½ dl starkt kaffe
4 cl konjak


Vispa äggulor och socker pösigt spara 1 äggvita och vispa den för sig. Vänd ner italiensk färskost, lite i taget, och även äggvitan. Rör i skal av citron.  Lägg savoiardikex i bottnen på en form. Blanda starkt kaffe med konjak och droppa hälften av det över kexen. Bre på hälften av mascarpone blandningen. Lägg på ett varv till av kex, kaffe och
mascarpone blandning. Låt stå minst 5 timmar i kylskåp gärna över natten Sikta över kakao före servering.

Receptet är inte svårt att göra vill man göra den på äkta italienskt  behöver man köpa hem de speciella ingredienserna.

 

Panna cotta med hallon 4 portioner

1 dl hallonsylt
1/2 dl pressad lime
1/2 dl utspädd hallonsaft
3 dl hallon

Panna cotta:
2 gelatinblad
3 dl vispgrädde
1 dl mjölk
2 tsk strösocker
1 vaniljstång

Lägg gelatinbladen i kallt vatten i 5 minuter. Häll grädde, mjölk, socker och delad och urskrapad vaniljstång i en kastrull. Låt det koka upp ette tag rör om. Ta från värme ta upp gelatinbladen ur vattnet. Tillsätt gelatinbladen till den varma gräddmjölken och rör tills de smält. Låt svalna. Ta upp vaniljstången. Fördela panna cotta-smeten i 4 glas. Ställ dem kallt att stelna. Värm hallonsylten med lime- och hallonsaft. SILA BORT HALLONFRÖNA!!!!Låt  kallna. Fördela hallonen på panna cottan och skeda såsen över hallonen.

 

 

 

Kommentera

Publiceras ej