Jag minns att första gången jag såg "bröllopstårtan" och "bröllopschokladen" i affärerna så tyckte jag också att det var otroligt överdrivet ....tycker det till en viss del fortfarande. Men jag tror att meningen med just de sakerna är att en del av vinsten går till en fond för välgörande ändamål?....(har jag fattat rätt?).

TJOJO!!!!Så visst e det bra att de tänkt på alla fattiga i landet, som lever den riktiga krisen. Idag kan alla arbetslösa, ensamstående mammor, pensionärer köpa Delicato hallonmazariner för 23 kr i Netto och 22 kr i Lidl.


Mais no!, jag är faktiskt jätteglad att Victoria får sin Daniel. Klart de ska gifta sig!! De verkar verkligen lyckliga. Men det är allt ståhej, alla pengar och allt fjäsk som stör mig. Jag orkar inte bry mig och är totalt ointresserad av allt ståhej kring bröllopet, vem som ska gå in med vem eller inte??


Säga vad man vill, men engagerade är vi allihopa, allihopa....


Men det är onödigt mycket i media angående bröllopet! Själv har jag flera gånger kommit på mig själv att jag många gånger suckat....

Hur orkar folk därhemma höra, se, läsa allt om bröllopet? Jag tycker det är mer än tillräckligt det man råkar se om man är utomlands. Från början var jag glad o ville göra bröllops mys.....Men nu  inser även jag att det blir bröllopshysteri och JAG är skitglad att jag slipper det mesta.
Visst, jag kommer också kolla kläder på gäster och brudparet, men mer intresserad av hela spektaklet på ett annat sätt är jag inte.  


El Che menade på att :
Monarki hör ihop med svunna tider då kungarna hade makt och folket var underlägset.....=?????.... För mig är prinsessor och kungar sagofigurer, och där hör de hemma. Inte heller tycker jag, att det passar in i ett modernt samhälle?.....vet inte....fast lite fint me rosa är det=)

Jag hoppas Victoria och Daniel släpper lite på bilden och vägrar vara någon slags idealpar. För, allvarligt talat, hur många sånna finns det egentligen? vem står ut med en perfekt person?
Jag hoppas att de åker ut till Hjällbo eller Angered, Rinkeby och hälsar på kulturföreningar. Kramar om invandrarbarn som förlorat allt,....istället för att åka till Dubai och äta middagar med shejkar o prinsar. Eller få sina händer målade av henna.

I Hammarkullen finns det massa kvinnor som kan göra henna målningar. Som drottning Silvia själv, brukar säga ”mycket vackert”.

Vill de bli populära bland ”svenska” arbetar klassen, får de kämpa sig till dem oxå...åka till dem...Ja varför inte åka en spårvagn?...=?....

Ge oss i stället bilder av att ni är svenskar och bryr er om ert land, som ni skall representera. Att ni bryr er om oss, människorna som lever i Sverige.
Ge oss bilder av ett ungt par som lyckas o som misslyckas ibland, som många av oss gör. Ge oss ett prinsesspar som vågar vara männskliga.

Till de fattiga eller de som inte har Netto eller Lidl i landet de är i. Bröllopet är nära. ... en smarrig mazarin med smak av blåbär och hallon. De sägs smaka väldigt mycket svensk sommar. Denna smakar mer Italien, jag har gjort mina egna.......


Vickans Mazariner

3 dl vetemjöl
3/4 dl potatismjöl
3/4 dl socker
150 g kylskåpskallt smör

Fyllning:
250 g mandelmassa
75 g rumsvarmt smör
2 dl blåbär, hallon frysta och tinade (du kan ta hallon o blåbär sylt)
2 msk vetemjöl

Glasyr: 2 dl florsocker
1 msk Blåbärsylt eller blåbärsoppa


Gör mördegen till mazarinerna först: Rör smör och socker några minuter tills använd elvisp. Tillsätt äggulan och arbeta hastigt in mjölet. Låt kallna i kylen eller frysen så blir den lättare att forma.

Fyllningen: Blanda mandelmassa, socker och smör. Tillsätt äggen ett i taget och blanda till en jämn smet.

Smörj mazaringformarna med lite smör och lägg en klick mördeg i varje som du trycker ut med mjölad tumme tunnt längs med botten och kanter. Fyll i med lite blåbär hallonsylt i botten, fördela sedan mandelsmeten i formarna och grädda på plåt på 200 grader i omkring 20 minuter.
När mazarinerna svalnat kan du glasera dem med glasyr med blåbärsglasyr.. Rör ihop florsocker och sylten och häll över mazarinerna med glasyren.


För er som orkar Monark fyllning:
125 gram sötmandel
125 gram florsocker
85 gram smör
2 stora ägg typ frukostägg


Koka upp lite vatten i en kastrull och skålla mandeln tills skalen börjar lossna. Lägg mandeln i en handduk så kan du gnugga av skalen. Rensa skalen för hand. Mal mandeln i en mixer. Rör smör och socker några minuter tills sockert löst sig använd elvisp. Tillsätt mandel och ägg under vispning.

Kommentera

Publiceras ej