Verkligheten är den man upplever, vad det gäller vad som e verkligt kan jag nog inte direkt säga att det finns nått säkert svar, jag tror inte vi människor är tillräkligt intelligenta för att kunna veta det. Däremot har jag bestämt mig för att se det som de flesta, alltså vad människor anser är verkligt som verkligt. Eftersom jag faktiskt lever i samhället vill jag kunna fungera i det också. Är verkligheten mindre verklig för att du inte tänker på den?


Ljuga, är ett sätt att få uppmärksamhet? Jag fascineras ofta av en bekant till mig. Han ljuger för jämnan, och det är trist att konstatera att jag inte lyssnar lika intensivt på hans otroliga historier längre, jag har helt enkelt tappat förtroendet för honom. Jag skulle INTE tycka han e mytoman, vill han ljuga om tjejer e det hans problem. Jag har även diskuterat detta med en gemensam vän, vi båda känner likadant! Tycker han själv att han talar ”sanning”? Annan sak skulle vara om jag, eller någon annan skulle råka illa ut för hans lögner.

Hans egen lögn som genom inre resonemang blivit till sanning? Eller förvränger han bara sanningen medvetet? Jag låter dessa frågor vara obesvarade. Skulle man kunna tänka sig att man kan kompensera upp sina brister genom att ljuga om ett slags ideal jag, och skulle man i så fall kunna bygga upp sitt självförtroende på lögner? Lögner som blir till sanningar efter en viss tid då man intalat sig att det man från början såg som en lögn nu är sant?


En medveten är en lögn som löser problemet på kort sikt. Men man har ändå ”löst” problemet med hjälp av en medveten lögn. Om man ljuger tänker man på konsekvenserna innan man ljuger. Om man är en misshandlad kvinna kan man ljuga för sig själv, detta gör man som en ren försvarsmekanism. Hon ljuger medvetet inför sin omgivning och medvetet för sig själv.Försvarsmekanismerna gör att vi stänger ute ångest, obehagligheter och förbjudna tankar, precis som lögner kan göra. Försvarsmekanismer fungerar bra på kort sikt, och enligt min åsikt stämmer även detta överens med lögnen. Att ljuga för sig själv är bara destruktivt på lång sikt, på kort sikt kan det vara nyttigt. Om lögnen aldrig uppdagas ligger den och gnager i ens psyke och grundproblemet blir aldrig löst.


Att man ljuger omedvetet kan bero på att man inte tycker lögnen är så värst viktig och då inte lägger så stor vikt vid resulterande konsekvenserna. Du träffar en okänd person som du börjar prata med, självklart tror du på allt denne person säger eftersom det ligger i människans natur att i första hand tala sanning.

Definition = lögn förklarar dom som osanning. Jag får i vilket fall rätta mig efter fakta och försöka tolka ordet ”osanning”.


Jag ser själv negativt på att ljuga, men kan samtidigt förstå varför det sker. Anledningen borde ligga i att man bedömer konsekvenserna av lögnen som övervägande positiva. Att de inte ligger i människans natur att ljuga, varför skulle vi annars få skuldkänslor när vi ljuger? =ALLA ljuger nångong.


Med andra ord anses de handlingar som leder till övervägande goda konsekvenser vara etiska, kontra de handlingar som resulterar i dåliga konsekvenser anses oetiska. Då ställer man sig den frågan: ”Hur vet jag att mina handlingar kommer att resultera i goda, respektive dåliga konsekvenser?

Jag tycker en bra sak är att inte göra andra illa, varför ska man förstöra någons annans liv. Genom en lögn.


Som människa lever man under normala normer som lär oss etiska regler och normer vi lever efter i samhället. Vi har ansvar för vårat handlade. Jag e rent utsagt trött på att uppleva människor ha rätt att leka med mitt liv, bara för jag är godtrogen. Jag har levt massa fint i mitt liv, men också jädra massa mörkt. Att jag tappar käft denna gång och inte sprider ut massa skit är för att JAG ser och visar dig respekt om hur konsekvenserna skulle vara för dig.  
Svaret vad jag  gjorde= en slags känslomässig kalkyl över vilka olika konsekvenser mitt handlande kan leda till för dig. Sedan agera efter det. Att få reda på att vi INTE NÅGONSIN varit ihop, att vi bara varit kompisar känns kränkande, förolämpade, och respektlöst.Du borde vara tacksam =)!!!
lai capiche?

Allt, precis allt som omger dig just nu i ditt liv, även det som du klagar på, har du själv dragit till dig. Jag vet att det här påståendet som du  inte alls gillar.

Vill du tro att allt som händer bara är en ren tillfällighet och att något negativt kan hända dig när som helst? Vill du tro på tanken att du kan vara på fel plats vid fel tillfälle? Att du inte har någon kontroll över yttre omständigheter? PLEASE dud, du är man, inte ett barn!....skärp dig eh du ska vara en bra förebild?!till någon


Dock har jag har gett upp det där med att försöka beskriva att vi var ihop för mina vänner, för din vackerhet är obeskrivlig. Allt var en lögn, din närvaro var en lögn. Men du fick mig att släppa kontrollen, inte ditt fel. Men allt handlar om så mycket, ibland tittade jag på klockan och ville att tiden skulle stanna. Är det kanske det den gjort nu, stannat för att vi ska ta reda på vad vi vill. Åter ordet vill och åter dessa lögner, jag hamnade där, i din lögn värld!

Ditt liv är liv i lögner Jag har efter många om och men bestämt mig för att berätta hur det är att leva ett liv byggt av lögner. Jag hoppas du vaknar upp och tänker varje dag, jag ska inte ljuga!

Jag går runt och tänker på dig ibland. Det värsta är att efteråt har jag även hört historier om mig, hurdan jag varit och vad jag gjort och inte en enda har stämt?! Ifråga har jag alltså undrat om du är  patologisk lögnare eller lider av NPD Narcissistic personality disorder vari du omformar verkligheten så att den skall passa din självbild.


Och nej, det finns ingen perfekt människa.

 

Kladdig kaka med nötbotten

175 g smält smör
1 påse pekannötter
Knappt 4 dl mjöl
2 msk florsocker

Kladd=):
1.5 ägg
75 gram marabous mörka choklad
75 gram smör
2 dl socker
0.75 dl vetemjöl
0.25 tsk bakpulver
0.25 tsk vaniljsocker


Hacka pekannötterna halvgrovt, och smält smöret i en kastrull. Blanda ihop med mjöl och florsocker till en smet deg. Tryck ut i springform, och grädda i 175 graders värme i ungefär ca 20 minuter.
Vispa ägg och socker vitt. Smält smör, hacka chokladen och blanda med smöret. Häll ner smörchokladen i äggsockret och blanda ner övriga torra ingredienser.Häll över nötbotten och grädda i ugnen i max 15 minuter. Det ska ha bildats en skorpa men den ska fortfarande vara kladdig Det OBS! inget kul, tråkigt att få den här kakan övergräddad.

Chokladkaka med kaffeglasyr

200 g smör, rumsvarmt
3 msk ströbröd
4 dl socker
4 ägg
100 g mörk choklad
3 dl vetemjöl
1 dl kakao
1 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker

Glasyr:
50 g smör
1 dl muskovadosocker
1 dl starkt kaffe
½ dl grädde
100 g mörk choklad

Garnering:
2 msk kakao
1 dl rostade hasselnötskärnor


Smörj och bröa en bakform med löstagbara kanter. Vispa smör och socker pösigt med elvisp. Vispa i äggen ett i taget. Bryt chokladen i bitar och lägg i en skål, låt chokladen smälta i ångbad.
Vispa i den smälta chokladen och de torra ingredienserna i smörsmeten. Häll smeten i bakformen och grädda mitt i ugnen 40 minuter.
Glasyr:Blanda alla ingredienser utom chokladen i en kastrull. Koka ca 10 minuter tills smeten tjocknat lite. Ta kastrullen från värmen. Bryt chokladen i bitar och låt den smälta i den varma glasyren. Bred glasyren över kakan när den svalnat något. Pudra med kakao och dekorera med rostade hasselnötter.

 

 

 

 

Kommentera

Publiceras ej