Habemus Papam, Habemus Papam…Världen har fått en ny påve från Argentina kardinal Fransiscus den förste. Jag är så lycklig över detta ,välsignade är vi på jorden. Det var en kall med uppfriskande dag. Vi längtar ju så efter våren, men snön är svårsmält när det är ett par minusgrader, tyvärr. Den här dagen hann jag med en del av storstädningen=?. Jag älskar doften och känslan av nystädat! Så avslappnande och rofyllt.

Religiöst, men visst tar en nygräddad våffla mig rakt upp i himeln. Våffeldagen inträffar prick 9 månader innan juldagen. Jungfru Maria har gett upphov till vår våffeldag.Förr kallades denna dag "vårfrudagen", efter jungfru Maria. Vårfrudagen blev i folkmun "våffeldagen".Japp=? o jag syndade idag åt en våffla. 

Våfflor!

3,5 dl vetemjöl
3 tsk bakpulver
2 dl mjölk
2,5 dl vatten
100 g smör

Det här receptet ger frasiga, fina våfflor. Vill man bara servera dem som de är bör man tillsätta lite salt i smeten. Smält smöret och låt det svalna något. Rör samman vetemjöl och bakpulver och vispa samman med hälften av mjölken till en slät smet. Rör ut med resten av mjölken, vattnet samt det smälta smöret. Låt smeten vila i minst 20 minuter.Grädda våfflorna i våffeljärn tills de är gyllenbruna.

 

Chokladvåfflor!

100 gram smör
2 msk kakao
2 dl mjölk
3,5 dl vetemjöl
3 tsk bakpulver
½ tsk salt
2 dl vatten

 

Blanda ihop vetemjöl, bakpulver och salt i en vispskål. Vispa upp med mjölken. Smält smöret och rör ner kakaon eller cohkladen och tillsätt i smeten. Häll sist i vattnet och vispa lätt. Grädda! servera med vispad grädde som du blandar med chokladsås och riven choklad

 

Kommentera

Publiceras ej