Vilket skönt väder det är.Ja, jag är inte ironisk. Jag kanske inte vaknade med den känslan, så hade blängt surt på regnet. Pigg, men mycket blöt kom jag hem och det var riktigt skönt att ta en varm dusch.

Dagens tanke: Det känns som att tappa bort en bit av sig själv. Och vem är jag då? När livet förändras och förutsättningarna är helt annorlunda, när tankarna om vem man är inte stämmer med den som man har blivit. Vem är man då? Som att titta på utifrån samtidigt som det händer inuti. Detta händer mig ibland. Jag håller på att berätta något och jag vet vad jag vill säga men så märker jag att plötsligt rör sig tankarna långsammare, det kommer pauser som jag inte kan bestämma över, det blir svårt att komma fram till slutet av meningen och det känns som om något annat styr över det som sker. Medveten närvaro, det hjälper hjärnan att vila.....JAVI vila!

Chiliheta grytor=), ja e så trött på stackars folk som köper allt som texmex sätter i dem. Här får ni riktig chili con carne.

 

Chili con carne

 

500 g köttfärs
2 gula lökar, hackade
2 vitlöksklyftor, finhackade
2 paprikor en röd en gul
1 tsk malen spiskummin
paprikapulver
chilipulver, salt
1 krm svartpeppar
½ dl tomatpuré
fond
2 msk chipotlepasta alltså 1 valfri hackad chili om ni önskar en hetare gryta
33 cl mörkt öl
1 burk vita bönor i tomatsås
1 burk blandade valfria bönor

 

Bryn färs, lök och paprika i omgångar i en panna. Lägg sedan över i en gryta. Strö över spiskummin, paprikapulver, chilipulver och låt kryddorna steka med tillsammans med allt i grytan ett par minuter. Tillsätt sedan resten av ingredienserna utom bönorna. Låt grytan puttra under lock i 20 minuter. Vänd sedan ned bönorna och låt dem bli varma.

 

 

 

 

Kommentera

Publiceras ej