Även om jag inte har riktigt koll på allt ännu så trivs jag så bra och känner att jag valt rätt. Laddar om batterierna för kvällen har ont i vissa ställen, men kroppen håller. Min stabila punkt i livet är just nu min dans, sång och skrivande. Jag har någonstans att gå på morgonen dagen är planerad in i minsta detalj. Det sliter mycket på benen. Men jag gillar sånt.

 

Carne A LA PORTUGUESA

 

ca 1kg kött eller 6 kotletter,1 msk  smör, olivolja
2 stora rödlökar, 1 huvud vitlök,ca 6 vitlöksklyftor
1 röd paprika och 1 grön
1 burk krossade tomater eller 3 msk tomatpure
ca 5dl buljong eller vatten, och ca 5 dl vitt vin
1 tsk  socker
1/2 tsk paprika
salt, kryddnejlika , timjan , efter smak
lagerblad, peppar, gröna ärter
mjöl, Potatis OBS tillval om man vill

 

Skär köttet i mindre bitar , ta bort nerver om det behövs  "salpimentarla " alltså salt och peppra  låt stå. Passera köttet lätt i mjöl för att sen förgylla den i en het stekpanna med olja och smör.När du gjort det lägg den åt sidan. I samma stekpanna OBS!!! andvänt olja samt smör! Man gör en sås med skivad lök (a la julienne),med en röd paprika o grön paprika i strimlor, några klyftor hackade vitlökar, pepparkorn och nejlikor. Lägg ner köttet i en lämplig djup gryta, häll i till såsen, en skvätt vitt vin låt den fräsa en stund så den tar in smaken i djupet. Och efter ett tag häll i burken med krossade tomater eller 3 msk tomatpure med lite vatten och buljongen. Tillsätt en handfull ärtor, kryddorna lagerblad, timjan, lite vatten och salt .Glöm inte att smaka av .Om du vill ha potatis i rätten är det nu , du tillsätter dem. Men tänk på att vattnet blir mindre och måste skjusteras.Låt det koka ca 20 min om du inte vill koka det kan du sätta in kastrullen i ugnen.

 

 

Kommentera

Publiceras ej